Klagomålen mot SJ hopar sig. Inte minst i KAK-området, där frustrationen bland pendlarna är stor eftersom SJ inte klarar av att leva upp till sitt åtagande.
På sträckan Arboga-Eskilstuna är det särskilt påtagligt med den så kallade Lillpendeln. Inställda eller försenade tåg, brist på sittplatser och stora brister i information till resenärerna är vardag för kollektiv-trafikresenärerna i Arboga och Kungsör.
Landstinget Västmanland har skjutit till 3 miljoner kronor som en tilläggsbeställning för att lösa pendlingen mellan Arboga och Eskilstuna.
Det sker i form av ett särskilt avtal med SJ. Det var nödvändigt eftersom SJ och Sörmland vid förhandlingar om Svealandsbanan inte tillvaratog fortsättningstrafiken från Eskilstuna via Kungsör till Arboga.
Nu ser vi resultatet. Pendlarna är inte nöjda. I landstinget som regional finansiär av kollektivtrafik över länsgränser är vi inte heller nöjda. Kort och koncist kan situationen beskrivas som katastrofal.
Det finns därför anledning att fråga sig om ska vi fortsätta med ett avtal där den andra parten åsidosätter, nedprioriterar den uppgift som man åtagit sig. Vårt besked är det ska vi inte.
Vi kommer därför att ta initiativ för att diskutera andra lösningar än att låta SJ sköta kollektivtrafiken med Lillpendeln. En möjlighet kan vara att hitta en annan operatör. Men det är en mer långsiktig lösning.
Kortsiktig förordar vi att Lillpendeln läggs ned och den trafiken mellan Arboga och Eskilstuna via Kungsör sker med buss. Då styr vi själva och är inte beroende av en operatör som bevisligen inte tycker att vi är en tillräckligt viktig kund för att vara prioriterad. Samtidigt säkras punkligheten.
Hellre en buss som går med en tidtabell som håller, än ett tåg som inte kommer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar